Motocykle - motocykliści - zloty motocyklowe
Cytat na dziś: "Kupię motór i dwa kaski będe na nim woził laski"

Artykuły » Porady

Złota polska jesień

Rozmiar tekstu: AAA Sławo, 27 września 2012
Za oknami coraz chłodniej, wielkimi krokami zbliża się jesień - wbrew pozorom najgorsza pora roku dla motocyklistów.

Deszcze, spadające liście, nisko świecące słońce. Pamiętajcie:

Mżawka, pozornie niegroźna, w istocie stanowi dla kierowcy duże niebezpieczeństwo. Łącząc się z kurzem, tworzy cienką warstwę błota, przez co jezdnia staje się bardzo śliska. Na takiej nawierzchni trzeba motocykl prowadzić bardzo ostrożnie, każdy, bowiem bardziej zdecydowany ruch kołem kierownicy lub raptowne przyspieszenie, albo hamowanie może spowodować poślizg pojazdu. Tak więc pierwsze chwile opadów są dla nas najbardziej niebezpieczne.

Podczas ulewnego lub długotrwałego deszczu jezdnia nie jest tak śliska jak podczas mżawki. Deszcz zmywa z jezdni kurz i inne zanieczyszczenia. Jezdnia jest mokra i czysta, lecz również bardzo niebezpieczna. Ulewny deszcz pociąga za sobą inne niebezpieczeństwa: pogarsza widoczność, szybko ochładza kierowcę oraz tworzy kałuże. Powstające podczas deszczu kałuże należy przejeżdżać z niewielką prędkością, by nie dopuścić do utraty kontroli nad motocyklem - nigdy nie wiadomo jaką głębokość ma kałuża, co kryje się pod taflą wody.

"Aquaplaning" oznacza utratę kontroli nad pojazdem na jezdni pokrytej wodą. Ciśnienie wody powoduje, że motocykl unosi się i wpada w poślizg na cienkiej warstwie wody znajdującej się pomiędzy oponami a nawierzchnią. Żeby do tego nie doszło należy:
- dbać o właściwy poziom bieżnika, ciśnienie opon oraz ich wymianę, gdy jest to konieczne,
- należy jeździć wolno i omijać kałuże,
- trzymać się śladów pozostawionych przez pojazdy jadące przed Tobą,
- jeżeli konieczne jest hamowanie, należy robić to delikatnie, pompując pedał hamulca.

Silny, porywisty wiatr z boku, może bardzo utrudnić utrzymanie toru jazdy a szczególnie w chwili wyjazdu ze strefy osłoniętej na otwartą przestrzeń, kierujący powinien zmniejszyć prędkość i być przygotowanym na reagowanie kierownicą oraz pozycją.

Nisko świecące słońce jest również zagrożeniem dla motocyklistów. Dodatkowo jeśli zaraz po deszczu na drogach są kałuże i pojawia się duże nasłonecznienie, trzeba zachować większą ostrożność. Dlatego warto mieć zawsze pod ręką okulary przeciwsłoneczne, najlepiej z polaryzacją, która redukuje skutki błysku. Zawsze należy dbać też o czystość szyby w kasku, ponieważ brud na niej powoduje rozproszenie światła i wzmaga oślepienie. Należy dbać o czystość zarówno z zewnątrz jak i od środka. Po umyciu trzeba ją wytrzeć tak, aby pozbyć się wszelakich smug i zacieków.

Pamiętajmy, jesień piękna ale niebezpieczeństwo przychodzi nagle.

autor: http://facebook.com/WroclawMotorcycleShow

Kliknij na zdjęcie aby je powiększyć

Podziel się z innymi:  
  • Facebook
  • Wykop
  • NK
  • GG
  • Wahacz
  • Blip
  • Flaker

Dodaj komentarz:

Imię / ksywa:

Twój komentarz
do tego artykułu:

Pierwsza + ostatnia cyfra =*
Zaloguj się aby dodawać komentarze
bez konieczności przepisywania kodu.

Ocena:

Musisz być zalogowany
aby oceniać artykuły.
Średnia: 5
Liczba
ocen:
1

Podobne artykuły:

Co warto zabrać w trasę (na zlot i nie tylko)… (Porady)Kupno motocykla - nie daj się oszukać (Porady)

Logowanie

Email:
Hasło:
Nie pamiętam hasła
Załóż konto!

Znajdź w serwisie

Twoja wyszukiwarka

Główni partnerzy:

Kalendarz Imprez Motocyklowych

Facebook:

Polecamy:

AKM Apanonarwięcej...
Prywatność i cookies  -  Patronaty  -  Partnerzy  -  Toplista  -  Widgety  -  Facebook  -  Reklama  -  Kontakt
Motocyklowy portal informacyjno-społecznościowy omko.pl © 2009-2024
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu