Motocykle - motocykliści - zloty motocyklowe
Cytat na dziś: "Kupię motór i dwa kaski będe na nim woził laski"

Artykuły » Motocykle

Różne typy motocykli - charakterystyka

Rozmiar tekstu: AAA ktoosiu, 25 sierpnia 2011
Jest wielu producentów motocykli. Każdy z nich produkuje wiele modeli. Jednak motocykle dzielą się na różne typy, posiadające wspólne cechy. w tym artykule zaprezentuję najpopularniejsze typy i je krótko opiszę.

Cruiser

Cruisery to motocykle stworzone do turystyki. Charakteryzują się kierownicą wydłużaną do tyłu motocykla, co wymusza wyprostowaną pozycję, niskim położeniem siedzenia oraz brakiem rozbudowanej karoserii czy owiewek. Najczęściej wyposażone są w silnik w układzie V, mają też wiele elementów chromowanych. Na cruiserach często mocowane są gmole, skórzane sakwy, sissy bary (oparcia). Motocykle te zazwyczaj mają ogromną wagę rzędu 300 kg. W środowisku nie-motocyklowym są zazwyczaj mylone z chopperami.
Popularne motocykle:
Suzuki Intruder
Honda Shadow


Chopper

Choppery to ciężkie maszyny odchudzone aby uzyskać lepsze osiągi. Nie mają karoserii ani owiewek, przedniego błotnika, mają małe siedziska i zmniejszony bak.
Posiadają dużo elementów chromowanych. Zazwyczaj mają długi widelec. Przy samodzielnym tworzeniu choppera główny nacisk pada na indywidualność motocykla, tak aby był wyjątkowy.
Popularne "seryjne" choppery:
Harley Davidson V-rod
Harley Davidson Street Bob


Bobber

Bobbery to przerobione, odchudzone cruisery. W odróżnieniu od choppera, bobber ma nieprzerabianą ramę.
Bobbery nie są seryjnie produkowane - powstają na indywidualne zamówienie.


Turystyk

Mot ocykle te są stworzone do turystyki. Ze względu na wygodę i duży bak przeznaczone są w długie trasy.
Maszyny te bardzo często posiadają kufry.
Oprócz motocykli typowo turystycznych produkowane są także:
turystyczne enduro - charakteryzuje je duży prześwit, duży skok zawieszenia, przednie koło większe od tylnego.
motocykl sportowo turystyczny - charakteryzuje się bardzo dobrymi osiągami, wygodną pozycją motocyklisty i kompromisem pomiędzy sztywno zestrojonym zawieszeniem a komfortem jazdy.
Popularne motocykle:
Suzuki V-strom
BMW serii GS
Suzuki Hayabusa


Klasyk

Motocykle klasyczne są w obecnych czasach coraz rzadziej spotykane.
Są to "stare, dobre konstrukcje" produkowane od lat w praktycznie niezmienionej formie.
Motocykle te nie mają skomplikowanej elektryki, jest tylko to co potrzeba do jazdy i nic więcej.
Często montowane są do nich wózki boczne.
Producenci klasyków:
Royal-enfield
Dniepr
Ural n

Muscle Bike/Power Bike

Jest to nieoficjalna "klasa" motocykli. Charakteryzuje je duży silnik, ogromna moc i moment, wysoka waga.
W porównaniu do motocykli sportowych czy turystycznych mają gorszą sterowność i hamowanie.
Popularne motocykle:
Suzuki B-King
Ducati Diavel
Yamaha V-Max


Naked

Naked to motocykle o charakterze sportowym pozbawione owiewek i szyby, przez co dobrze widać silnik. Charakteryzują się bardziej odprężoną pozycją kierowcy. Stylistycznie nawiązują do tradycyjnych motocykli. Ze względu na brak owiewek są również często nazywane "golasami".
Popularne motocykle
Hondy z serii CB, CB
Suzuki seria GS, GSF
Yamaha seria FZ, XJ, SR


Sportowe


Motocykle te posiadają wysoką moc i moment obrotowy. Charakteryzują się wysokimi osiągami, niską masą, świetnymi hamulcami, twardym zawieszeniem, jednak pozycja na nich jest niewygodna.Motocykle te posiadają rozbudowane owiewki aby zmniejszyć opór powietrza, wykonane z lekkich kompozytów aby zmniejszyć masę.
Przedstawiciele gatunku:
Yamaha YZF-R1
Kawasaki ZZ-R 1400 Ninja
Honda CBR 1000RR
Ducati 1098


Skuter

Skutery to lekkie, obudowane motorowery lub motocykle, z silnikiem i zbiornikiem paliwa najczęściej umieszczonymi pod kanapą, małą pojemnością (najczęściej 50 ccm). Posiada stałe osłony nóg, obniżoną ramę ułatwiającą wsiadanie, a zamiast podnóżków podesty dające oparcie całej stopie. Stawiają wygodę i praktyczność przed osiągami. Ze względu na łatwość obsługi i małe wymiary przeznaczone są głównie do poruszania się po mieście. Zazwyczaj posiadają przekładnie bezstopniową ze sprzęgłem odśrodkowym, jednak można spotkać skutery z normalną skrzynią biegów jak np. simson sr50.
Popularne skutery:
Malaguti F12 Phantom
Yamaha Aerox
Piaggio NRG
Gilera Runner


Motorower

Są to pojazdy łączące cechy skutera i motocykla. Posiadają niewielkie silniki (zazwyczaj 50ccm) i małe wymiary, jednak wyglądem i obsługą są zbliżone do motocykli. Większość posiada normalną skrzynię biegów, są jednak od tego wyjątki np. Gilera DNA. W świetle polskiego prawa każdy pojazd jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm³, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h to motorower. Motorowery to często "zmniejszone" wersje popularnych motocykli.
Popularne motorowery:
Aprilia RS 50
Suzuki RG 50
Derbi Senda 50


Cross

Motocykl crossowy posiada homologacji (nie można się nim legalnie poruszać po drogach) i z założenia jest przeznaczony do sportu. Jego charakterystyczne cechy to połączenie mocy z niską wagą i poręcznością. Pojazdy te nie posiadają świateł, migaczy, różnego rodzaju elektroniki.
Motocykle Crossowe:
Yamaha YZ 250
Honda CR 250
Husqvarna TC450


Enduro

Pojazdy te są motocyklami terenowymi, jednak od crossów odróżnia je homologacja - mają pełną instalację elektryczną w tym światła. Posiadają też inne ogumienie i inaczej zestrojone zawieszenie.
Enduro dzieli się na Hard Enduro przeznaczone do ciężkiego terenu czy też sportu i Soft Enduro (DualSport) przeznaczone do jazdy po drodze utwardzanej.
Przykłady motocykli Enduro:
KTM EXC 200 (dwutakt)
KTM EXC 400 (czterotakt)


Supermoto

je st to motocykl crossowy z kołami 17 na szerokich oponach, mocno usztywnione i obniżone zawieszenie ze świetnymi hamulcami, do tego bardzo zwrotne. Wywodzą się z zawodów o tej samej nazwie powstałych w latach 70 tych w USA.
Oprócz normalnych supermoto produkowane są także miejskie wersje charakteryzujące się wąską "talią" idealną do przeciskania się w korkach.
Przykłady motocykli:
Suzuki DRZ400SM
Husqvarna SM 610


Trial

Są to bardzo lekkie motocykle trudnych terenów. Wykorzystywane w sporcie, widowiskowo pokonują różnego rodzaju przeszkody , schody itp.
Producenci motocykli trialowych:
Beta
Gas-Gas
Montesa

[ B]Inne

Istnieją także inne typy trudne do opisania jak np. różnego rodzaju motorynki, trajki (trójkołowce), SAMy (samodzielnie wykonane), zaprzęgi (najczęściej klasyki z koszem)



Źródła:
motocykliczny. pl
scigacz.pl
wikipedia.pl
motogen.p l
corseracing.com

Kliknij na zdjęcie aby je powiększyć

Podziel się z innymi:  
  • Facebook
  • Wykop
  • NK
  • GG
  • Wahacz
  • Blip
  • Flaker

Dodaj komentarz:

Imię / ksywa:

Twój komentarz
do tego artykułu:

Pierwsza + ostatnia cyfra =*
Zaloguj się aby dodawać komentarze
bez konieczności przepisywania kodu.

Komentarze: (14) - sortowane od najnowszych

Biker
3 paź 2015, 20:38
Jakiś tempak to pisał. Chyba nigdy nie widział motocykla na oczy. Jakiegokolwiem. Żal totalny
robek
28 sty 2015, 0:59
dużo głupot w tym artykule, jak na razie doczytałem że bobber ma nie przerabianą ramę a hayabusa to turystyk. Nie prawda.
XwalenX
15 gru 2014, 21:35
W Crossie powinno być że ...NIE posiada homologacji.. prawda ??
pestka
16 mar 2014, 14:05
Artykuł bardzo mi się przydał :P dobra robota
Kami
30 lis 2013, 13:52
ciekawy artykuł, chciałbym obronić autora bo sam potrzebuje zrobić podział motocykli i ich opis, jest to chol***nie trudne zadanie bo po pierwsze różnice w motocyklach bardzo się zatarły, co do "HillClimb bike, Sand drag bikr oraz drag bike" gdyby chciało się zrobić aż do tego stopnia to powstałaby z tego praca dyplomowa bo np gdzie power naked, power cruiser, supersport, soft enduro, hard enduro, turystyczno sportowy, turystyczne enduro, funduro i pewnie jeszcze inne których jeszcze nie słyszałem, opis każdej kategorii i przynależność modelu jest trudna bo każdy inaczej interpretuje, są to definicje ułożone przez motocyklistów a nie oficjalne więc każdy ma swoje zdanie, mimo wszystko gratuluję autorowi za podjęcie się tematu
anonim
26 lis 2013, 18:17
Dobra robota. Pozdr.
koti
15 wrz 2013, 9:55
"W odróżnieniu od choppera, bobber ma nieprzerabianą ramę" największa bzdura jaką słyszałem. Bobber to przede wszystkim przerobiona tylna część ramy - hardtail!!
Koxu
12 maj 2013, 15:48
Autorze. Zabrakło kilkiu typów motocykli takich jak: HillClimb bike, Sand drag bikr oraz drag bike. Ale pozatym to dobry artykuł fajnie, że nie zabrakło triala. Pozdrawiam
Borys
5 paź 2012, 21:55
Suzuki Hayabusa to turystyk a ZZR 1400 to sportowy? Oba są podobne i zaliczane do tej samej klasy speedbike-ów, oraz do turystyczno-sportowych, a Kawa ZX 10 to motocykl sportowy.
Jaro070
26 wrz 2011, 19:49
Bardzo ciekawy artykuł. Oby takich więcej :)
Ilockowy VIP
27 sie 2011, 18:08
Polecam artykuł również mi się przydał.
» wyświetl wszystkie komentarze...

Ocena:

Musisz być zalogowany
aby oceniać artykuły.
Średnia: 9,21
Liczba
ocen:
24

Podobne artykuły:

Rewolucyjny polski motocykl JJ2S X4 (Motocykle)Honda Integra na dwóch kołach (Motocykle)Motocykl Peugeot 515 - koncepcja (Motocykle)Customowe Porsche (Motocykle)

Logowanie

Email:
Hasło:
Nie pamiętam hasła
Załóż konto!

Znajdź w serwisie

Twoja wyszukiwarka

Główni partnerzy:

Kalendarz Imprez Motocyklowych

Facebook:

Polecamy:

AKM Apanonarwięcej...
Prywatność i cookies  -  Patronaty  -  Partnerzy  -  Toplista  -  Widgety  -  Facebook  -  Reklama  -  Kontakt
Motocyklowy portal informacyjno-społecznościowy omko.pl © 2009-2024
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu